Ἡ ἐρώτηση τέθηκε καί συνεχίζει να τίθεται, δηλαδή ποιές εἶναι αὐτές οἱ εἰκόνες τῆς Ἀνάστασης τοῦ Χριστοῦ πού ἐκφράζουν σωστά καί ὁλοκληρωμένα το νόημα αὐτοῦ τοῦ ἱεροῦ γεγονότος ποιές εἰκόνες εἶναι λιγότερο όλοκληρωμένες καί κατάλληλες καί τέλος ποιές εἰκόνες εἶναι ἐντελῶς ἀκατάλληλες πρός προσκύνηση γιατί παραπλανοῦν καί ἀλλάζουν ἐντελῶς τήν ἔννοια τοῦ γεγονότος πού ἑορτάζεται, προκαλώντας στη συνείδηση τῶν πιστῶν μια σύγχυση σφαλερῶν αἰσθημάτων γίνονται εμπόδιο στη βαθύτερη κατανόηση τοῦ γεγονότος, κλεισμένη διάβαση κι ὄχι θύρα πού ὁδηγεῖ στο φωτισμένο χῶρο τῆς
ἐκκλησιαστικῆς πανηγύρεως. Μιά ἀπό τίς γνώμες πού ἐκφράστηκε με σαφήνεια ήταν τοῦ Λεωνίδα Οὐσπένσκυ σε δύο ἄρθρα που δημοσίευσε στο Περιοδικό τοῦ Πατριαρχείου τῆς Μόσχας. Ο συγγραφέας θέτει τήν Ανάσταση τοῦ Κυρίου σάν ἕνα μυστήριο πού δέν γνωρίζουμε ἀπόλυτα, πού εἶναι ἀπρόσιτο καί μή ἀναπαριστώμενο, γιατί κάθε προσέγγιση τῆς φύσης τοῦ μυστηρίου θα φτώχαινε το ίδιο το γεγονός. Ἡ μόνη ἀναπαράσταση τῆς ᾿Ανάστασης τοῦ Χριστοῦ, πού ταιριάζει, εἶναι ἡ ἀναπαράσταση τῶν Μυροφόρων μπροστά στο Μνῆμα.
Οἱ Μυροφόρες γυναῖκες φέρουν στα χέρια τους αρώματα, τό μῦρο, γιά νά ἀλείψουν το σῶμα τοῦ Σωτήρα, κι ὁ ἄγγελος βεβαιώνει την ᾿Ανάσταση τοῦ Χριστοῦ. Μπροστά στις γυναῖκες, τό μνῆμα κενό καί τό σουδάριο διπλωμένο, ριγμένο παράμερα. Ὁ ἄγγελος, μέ ἔνδυμα λευκό «ὡς χιών» κάθεται στην ἀναποδογυρισμένη πλάκα τοῦ Τάφου καί ἀναγγέλει στις γυναῖκες τήν εὐχάριστη ἀγγελία. Κατά τά εὐαγγελικά χωρία, οἱ πρῶτοι μάρτυρες καί θεατές τῆς Ἀνάστασης τοῦ Χριστοῦ ἦταν οἱ ἄγγελοι. Μποροῦμε νὰ ποῦμε, ἴσως, πώς ἄγγελοι ἦταν καί οἱ πρῶτοι συνομιλητές τοῦ Σωτήρα μετά τήν Ανάστασή Του.
Πηγή:
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΟΥ .
Π.Γρηγορίου Κρούγκ. Εκδοσεις Παναγόπουλου
Μεταφραση Σπυριδωνος Μαρίνη
–————————————
The question was repeatedly raised, within the Church, in which way the event of one or the other holiday should be symbolized, one or the other saint or even the theandric testimonies of the Bible, such as for example "the great angel". (Isaiah 9, 5), "or Father". The different figurative representations of the Resurrection of Christ, which were accepted in the practice of the Church, also cause different opinions.
The question was asked and continues to be asked, i.e. which are the icons of the Resurrection of Christ that correctly and completely express the meaning of this holy event, which icons are less complete and suitable and finally which icons are completely unsuitable for worship because they mislead and completely change the meaning of the event being celebrated, causing in the consciousness of the faithful a confusion of false feelings, they become an obstacle to a deeper understanding of the event, a closed passage and not a door that leads to the illuminated space of
church festival. One of the opinions that was clearly expressed was that of Leonidas Ouspensky in two articles that he published in the Journal of the Moscow Patriarchate. The author sets the Resurrection of the Lord as a mystery that we do not know absolutely, that is inaccessible and unrepresentable, because any approach to the nature of the mystery would impoverish the event itself. The only representation of the Resurrection of Christ, which fits, is the representation of the incense in front of the Memorial.
The Myrrh-bearing women carry in their hands perfumes, the myrrh, to anoint the body of the Saviour, and the angel confirms the Resurrection of Christ. In front of the women, the memorial is empty and the shroud folded, thrown aside. The angel, dressed as white as a sheep, sits on the overturned tombstone and announces the good news to the women. According to the Gospel passages, the first witnesses and spectators of the Resurrection of Christ were the angels. We can say, perhaps, that the first interlocutors of the Savior after His Resurrection were also angels.
Source:
NOTES OF AN IKONOGRAPHER.
Fr. Gregory Krug. Panagopoulos Publications.
Translation by Spyridon Marinis
Ανδρεας Ρουμπλιώφ. 1425.Καθεδρικος της Αγιας Τριάδας,Λαύρα Αγίου Σεργίου.
Υψιτυπία σε ορθιο ξύλο, Κελεμπέκι (Σφένδαμος),12,2 Χ 10,5 εκ., Ιούνιος 2023. Εργο του εργαστηρίου μας.
Εργο του εργαστηρίου μας.43Χ35 εκ, 2021.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου